fredag 20 maj 2011

Dieter

Jag ger inte mycket för olika dieter - vem som helst kan räkna ut att det ligger massor med pengar i att presentera en ny diet - och så vips liten kokbok på det och kanske egen müsli och ett "hälso"bröd osv...

Något jag däremot tror på är att äta nyttigt fett (och jag pratar inte LCHF... Är det någon som kollat kokbokstopplistorna senaste tiden?! pinsamt!!) och mindre tillsatt socker (aspartam göre sig icke besvär!). Vad ska man göra när suget sätter in då? Jo, då kan man stoppa i sig en sån här:


Innehållet i en sådan är bättre än mycket annat man kan stoppa i sig i alla fall:

10 aprikoser
1 dl pumpafrön eller solrosfrön
1 dl nötter (osaltade - jag använde cashew)
1 dl russin
100 g mörk choklad
1 krm salt
2 msk kokosflingor (kan man hoppa över)

Mixa allt i matberedaren lääänge - tills allt blivit en kletig massa. Rulla bollar. Formarna jag lagt dem i kommer från Lagerhaus. De är något större än knäckformar.

Notera!
1. Man kan hälla i en (eller två) matskedar Drambuie
2. Jag ska prova mindre mängd torkad frukt nästa gång, för jag skulle vilja ha dem något mindre söta
3. De blir dubbelt så goda om du gör en fin ask till:) Här har du en tutorial - ändra bara måtten efter din storlek på formar.
4. De är ganska mäktiga, vilket gör att man inte äter så många = bra!
5. De står sig länge eftersom inget extra fett är tillsatt. (Jag tänker grädde, smör...)
6. M.a.o. blir de inte håriga om du vill ge bort dem...
7. Till jul kanske man blandar i lite ingefära och/eller kanel...

Jag bjöd kollegorna på varsin boll i tisdags, och de var mer än nöjda. Ha det gott!

5 kommentarer:

Ås@s Pyssel sa...

Vilket bra tips!!! Det där ska jag prova...
Tack för receptet :)
//Åsa

Katarina sa...

Så sant allt det du skriver. Det är mycket pengar bakom allt inom matindustrin, de gör allt för att vi ska sugna o även hundar, jag har hört att det tillsätts socker i hundmaten o skulle inte alls bli förvånad om det är sant. Vilket nyttigt recept du bjuder oss på. Ska testa men inte allt för många. Vi ses. Kram kram

Z sa...

Seriöst. Jag är HELT skadad av den här Berlinpromenaden jag satt igång. Jag läster Dieter som ett tyskt killnamn, alltså Diiter. Sen fattade jag inte vad chokladbollar hade med det att göra...? Dags att sova mer än 7 timmar/natt tror jag...

Z sa...

Eller kanske pyssla lite så jag får skingra mina tankar...

annannadesign sa...

Tack Åsa. Kul att du börjat besöka mig!
Tack Katta! Även nyttigt kan bli för mycket om man inte äter med måtta...
Zoila: Haha! Jag förstår precis, för jag var tvungen att läsa en extra gång själv när jag hade skrivit det. Men att du är stegskadad är nog ingen tvekan om;)