måndag 1 juni 2009

Nu kroknar jag!

När jag för ungefär 20 gången (och det är ingen överdrift, snarare underdrift) den här terminen tvingas göra ännu en matsäck, då har jag fått nog!! Nu har jag formulerat ett låååång brev till ungarnas rektor, där jag/vi ifrågasätter en kostnadsfri skola... Om man räknar från i morgon och en vecka framåt så ska jag fixa fyra matsäckar till (som jag vet om i skrivande stund), punga ut med 110:- för ett restaurangbesök på Åhléns (!!), baka rulltårta till skolavslutning, köpa kakor till något slags månadens kalas och dessutom samla in pengar till alla lärare - en klass har dragit igång - bara 40 kr - bara två ungar kvar...

Är det bara vi som har det så här, eller är det bara vi som reagerar?! Vi har råd och tid att fixa allt detta - men de barn som inte har föräldrar som fixar det? De är ju för deras skull som vi har en kostnadsfri skola!

Jag känner mig lite sniken, men tycker också att vi gör helt rätt på min skola (mitt jobb alltså) när vi tar matsäck från matsalen (ibland youghurt och smörgås, ibland grillkorv) alla gånger på ett läsår utom en.

(Tilläggas bör också i rättvisans namn att EN gång detta läsår har ett av vår barn faktiskt fått matsäck från skolan)

Vad tycker du? Skulle du också klaga om du var jag?!

7 kommentarer:

Helena sa...

Hmm..partisk i målet kanhända MEN faktum är att det är en ledningsfråga. Utan klara riktlinjer och styrning så blir det så här. Alla vimsar runt och tror att de är ensamma om just sina små matsäckar. Får akut dåligt samvete över matsäcken vi "kräver" på fredag men är ändå liiite stolt över att vi förra fredagen faktiskt drog med oss pastasallad samt bjöd på korv med bröd på Sundbydagen.

Jag tror det blir andra bullar till hösten. Jag tror vår rektor är så trött att hon redan har gått i pension mentalt sett. Jag tror att hon dessutom SKITER i alla larviga frågor om matsäckar.Tycker att det är bra att du reagerar. det var liksom på tiden att någon förälder ryter till. Det brukar ge resultat. Lycka till!

/Helena

annannadesign sa...

Nä, ha inget dåligt samvete - ni är de som krävt minst det här läsåret! Och jag har tagit detta med skolledningen förut...

Kul att du tittade in - tur att jag tog upp pastasalladen då;)
Ses i kväll!

Helena sa...

Vad kul! Vi syns då! Kläder för väder, som sagt. För ni får banne mig inte betonga inomhus..
/H

Pernilla sa...

Bra att du tog upp det! Det är helt rätt. Tänker också på alla som inte har möjlighet. Jag är irriterad bara för min egen skull, vår skola har också haft en massa matsäck på sista tiden och imorgon är det dags igen. Jag tycker inte att det är skitkul att hålla på och göra iordning och ta med och äta kall mat. Och det är bara för mig... Vi hade den här diskussionen på skolan nyligen och hade som förslag att de skulle få matsäck från matsalen men istället blev det en skippad utedag. SKÖNT!

Så you go girl!

Pernilla sa...

Kan du maila mig? Har inte kvar din mailadress pga ominstallation av datorn. Behöver kolla en grej.
skrivarmamma@gmail.com

Anonym sa...

Bra skrivet! håller med...

KOlla in min blogg?:

www.fashionsara.blogg.se

<33

//SARA 7a

Malin sa...

Tycker du har helt rätt. Matsäck kan man ta med från skolan. Då blir den ingen skillnad mellan barnen och ingen förälder behöver må dålig över att de glömt och får slänga ihop något akut på morgonen. Tycker inte det ska vara en klassfråga vilket det faktiskt kan bli. En del får sushi och andra får korvsmörgåsar....