torsdag 8 april 2010

Skolsnack - läses på egen risk!

Det är skönt med ledighet - det tycker väl alla... Men lärare har det ju alltför bra - eller?!

Det är faktiskt inte sällan man får försvara sina lov som lärare! Och jag är less på gliringar man får från sina "kompisar".

Så nu vill jag förtydliga: Vi lärare har en 45-timmars arbetsvecka, vilket gör att vi jobbar in loven; t.ex. sport- och påsklov. Vi har inte mer ledighet än alla andra - den ser bara annorlunda ut. Capisce?

Självklart är vi lärare olika - en del skulle hellre ha en vanlig semestertjänst, medan andra hellre vill fortsätta som i dag.

Jag har jobbat som lärare sedan 1994 - och det är inte samma jobb  i dag som det var då - långtifrån! Men att undervisa är bland det absolut roligaste som finns - när man får ägna sig åt det... För allt som oftast får vi inte det, utan ska ägna vår tid åt en massa annat, administrativt arbete t.ex. Här kan man läsa mer!

Nu är det ju så att jag pluggar på halvfart det här läsåret - och Stockholms universitet skiter i att vi är lärare (för vi är bara lärare på min utbildning) - och att vi egentligen har lov - så i morgon är mitt lov slut - en dag för tidigt, för jag ska sitta i skolbänken...

Ha en bra helg!

4 kommentarer:

Helena sa...

Håller helt med! Har du sett att Balingsnässkolan söker en biträdande till? Du kanske skulle söka. Då får du ju järnkoll på ungarna...

annannadesign sa...

Tror mina ungar skulle jubla då... Not! Nä, det är nog bäst att hålla sig därifrån - vill inte sitta i möten med grannarnas ungar... (OBS! Tänker inte på några specifika grannar!)

Malin sa...

Du Anna, vi är nog många som vet hur det är - samtal med föräldrar på konstiga tider, planeringar på kvällar, rättning av prov på helgerna etc. Tycker det är skit att ni ska ha mer regleringar för ert arbete än ni har. Varför måste ni vara i skolan o jobba när många företag ser det som en fördel att personal kan jobba hemma? Det visar sig faktiskt samhällsekonomiskt nyttigt att personal arbetar hemifrån istället för att t.ex ta bilen till jobbet Varför litar man inte på just lärarna. (följer inte med så mkt i debatten, men upprörs ändå).

Och ni som tycker att det är slött och härligt med deras lov - det tycker jag också. 8-10 sköna sommarveckor att slappa på. MEN - det betyder som sagt inte att de jobbar mindre per år, bara fördelningen är olika!

Malin sa...

Glömde -Karin i min kommentar. ;)

Glömde oxå "Heja alla lärare och står på er!"