tisdag 5 februari 2008

Bland det värsta jag...

kan tänka mig i matväg, är kalops! Så det var lite skeptiskt jag provade på Nötgryta med örter från den här kokboken i söndags.

(Bild lånad från Adlibris)

Jag använder sällan kokböcker, men blev ändå lite nyfiken på GI och hittade den här på rea förra året. Har väl använt ett recept hittills... (Och det beror inte på kokboken!) I söndags var det så dags! Jag hade ett paket med grytbitar och tid över för "långkok" så jag testade nötgrytan. Den var en riktig hit! Alla åt (och det händer ju inte varje dag...) - och sa flera gånger att det "är superdupergott mamma"! Det smakade inte kalops kan jag tillägga! Här kommer receptet (något omgjort, men ganska nära originalet.) Jag vet att det låter enkelt, (t.o.m. småtrist...) men prova, det var riktigt gott!


Nötgryta med örter

4 portioner
600 g grytbitar
2 vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
2 dl vatten
2 msk kalvfond
1 msk balsamvinäger
1 dl grädde
5 salladslökar
½ dl färska örter

Gör så här
Skär köttet i mindre bitar. Bryn det i stekpanna. Lägg över det i en gryta. Fräs vitlöken lätt och lägg i grytan. Krydda med salt, peppar och timjan. Häll på vatten, vinäger, grädde och fond. Låt koka under lock i en timme. Skär salladslöken och örterna och vänd ned. Blanda eventuellt i broccoli, blomkål eller svamp för en matigare gryta.

Till hade vi ris och en supergod vitkålssallad som jag återkommer med receptet på en annan dag. Då ska jag också berätta om mitt senaste projekt...

Du är väl inte nyfiken?!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var verkligen jättegott! Speciellt med citronskal på. Jag äälskar citron.
Maten idag var faktiskt också helt OK. Även om jag inte är så förtjust i tomatsoppa måste jag erkänna att det var gott!
Kraam!

annannadesign sa...

Ja och sen att du fick pannkakor efter soppan kanske inte var så illa heller... Puss gumman och tack för din kommentar!

Olivia sa...

Jag är visst nyfiken! :)
och sen kan jag absolut tänka mig att äta denna måltid! ;-)

annannadesign sa...

Jodu, den kommer definitivt att lagas igen - så om du är snäll kanske jag bjuder in er;)

Nyfikenheten får du leva med några dagar till, för jag är lite småkrasslig...