torsdag 15 januari 2009

God kväll!

I kväll har jag haft en sån där underbar kväll igen med mina litteraturklubbsvänner. Vi har druckit te, ätit knäckis och pratat böcker (och annat...). Till den här gången hade vi läst en bok av en norrman, Erlend Loe och hans bok Fakta om Finland. En bok som var riktigt jobbig... Någon som läst den? (Här kan du läsa en recension - det räcker, och så slipper du läsa boken...)

Men det var ju inte det jag tänkte skriva utan om vår goda räksoppa... Det är ett recept som jag fått av min morbrors fru för mååånga år sedan och glömt bort. Men så häromdagen kom jag att tänka på den, och eftersom i alla fall 2/3 ;) av barnen gillade den, så lägger jag ut receptet här.

Skala och riv två-tre morötter. Fräs tillsammans med ett par vitlöksklyftor i en kastrull. Tillsätt en liter buljong (fisk eller skaldjur). Låt koka ihop i ca fem minuter. Lägg i en ask räkost (400g), en burk creme fraiche och låt allt bli varmt igen. Smaka slutligen av med lite peppar, dill och lägg till sist (ev) i lite skalade räkor. Kanske inte världens smalmat, men väldigt snabbgjord, och bra mycket godare än sådana där pulversoppor. Till den är Vilmas knäckebröd med dillsmak perfekt!

När jag inte haft tid att scrappa, måste jag ju bjuda er på något, så ni inte överger min blogg;)

Kram på er go'vänner!

3 kommentarer:

Katarina sa...

Bra att få ngt nytt recept. Det blir ofta att jag kör samma men det blir så enformigt. Jag har lagt upp en blogg på min sida (Bagarstugan) med bl.a en massa smarriga bakverk, bröd mm
Kram!

annannadesign sa...

Vad kul - då springer jag och kollar!
PS. Glöm inte rekorna... ;)
Kram!

Maja sa...

Jag hör till delen som gillar den! :P Hehe, den är mumsig! ^^