onsdag 30 september 2009

Och så säger de att svenska skolan är gratis!

Detta kom i min mailbox alldeles nyss: (Det är jag som kursiverat...)

Hej!
Trots motstånd för försäljning hos vissa föräldrar så är det bästa sättet att tjäna pengar till klasskassan.
Alla barn har förväntningar på att något roligt ska ske men allt kostar. Vi har 43.000:- i kassan på 50 barn inte mycket mer måste till. Alla måste bidra med sin säljinsats för alla barn vill och ska väl följa med?

En kväll på skolan är trevligt men ger inte så mycket intäkter, det bygger på hur många som kan och vill komma och hur mycket varje person har råd att spenderar på lotter, fika och inträde.

Aktivitet: Sälja svenska handstöpta långa herrgårdsljus i presentförpackning 6st/låda
Säljpris: 80:-/lådan (vinst till klasskassan 33:-/låda)
Säljmängd: 10/lådor/barn (5/pak gråmelerade 3/pak röda 2/pak vita ljus)
50 barn x 500 lådor blir en vinst på 16.500 till klasskassan.
Säljperiod: 30 dagar start ca: vecka 42, hämtdatum meddelas via email
Ljusen hämtas: på --- (vitt hus närmast dagis) av en vuxen. Medtag väska för transport.
Betalning: 800:-/ barn som blir försäljnings summan insättes på konto som meddelas i nästa email.
OBS! skriv barnens för och efternamn som inbetalare till kontot.
Om några ljus skulle råka gå sönder,reklamera till undertecknad.

För övrigt så är ljusen väldigt snygga och lättsålda i snygg förpackning, bra som julklapp eller gå bortpresent

Jag blir så trött!!!!! 6 ljus för 80:- Vem i h-e köper det? Vad är det för fel på IKEA?!

Men om du vill ha en billig, snygg och unik gråmelerad julklapp - hojta! Vi ska bara kränga 10 förpackningar!!!

Edit: Det är föräldrarna som ligger bakom - inte lärarna!

11 kommentarer:

Eva sa...

Jag kan nog tänka mig att köpa en ask vita ljus om de är låååånga.
Man vill ju vá snäll! ;)

Men jag tror nog att det är lättare att sälja röda eller vita ljus än gråmelerade??? De blir nog svårare att bli av med.

Anonym sa...

Du är snäll du!

Kram!
//AK

Helena sa...

Ja, jävlar i min lilla låda. Då skulle du se den lilla förfrågan om att vi lärare skulle sätta ihop en teaterpjäs/julshow som alla föräldrar snällt skulle betala för och komma till. Och som alla vet så är åk 8 synnerligen sugna på att spexa och showa inför julstressade föräldrar? För att inte tala om på vilka lektioner detta skulle anordnas? Knappast mina! Men jag kan kanske köpa några ljus om det skulle knipa. Jag har ju så j-a hög lön?!

annannadesign sa...

Nä du skojar med mig?! En förfrågan till er? Men hallå!!!

Nä, vi mailade i går (natt) och meddelade att vi sätter in 330:- i stället varpå en hel radda (nåväl 3-4 st) svarade att de höll med! Forts följer...

Pernilla sa...

Men det är så tröttsamt! Varför ska det vara så hysteriskt med skolresor? Alla vill inte ens åka och så tvingas det sälja saker och dona och hålla god min.
Fick också ett illa formulerat mail från en förälder på förskolan. Det gällde en liten insamling så att avdelninge kan gå på teater (vilket jag stödjer men mitt pedagoghjärta skriker att det är fel. Och ska man ändå så måste man skriva uttryckligen att det är frivilligt). Folk ska inte känna tvång.

Pernilla sa...

Och va? Ska lärarna uppträda och folk betala för det? Seriöst. Vilken tid får man för att öva in det där då?! Och precis. Åttor är ju himla spexiga för det mesta...

annannadesign sa...

Vad skönt att ni också reagerar tjejer! Det droppar in fler och fler föräldrar som "ställer sig på vår sida" så som sagt, fortsättning följer!

Helena sa...

Observera att det var tänkt att det var ELEVERNA som skulle deltaga i julshowen, inte vi lärare. Men vi garvade faktiskt rått i personalrummet till hela idén. Ursäkta liksom, men vi försöker bedriva professionell pedagogisk verksamhet här. Ingen j-a barnpassning.Men rekordet tog den pappa som för många år sedan, när jag arbetade som klassföreståndare i en gullig etta skickade med sin halvfebriga dotter en alvedon supp. Alltså en sådan som man skall stoppa upp där bak. Han tyckte på fullaste allvar att jag skulle göra en insats, för han hade så himla mycket att göra på jobbet just då. Man häpnar över människors dumhet.

annannadesign sa...

Jag gapar! Vilket skämt!!

Anonym sa...

Ha-ha-ha-ha. Tack AK för ett gott skratt. Jag och G sitter och läser inlägget och skrattar igenkännande. Förespråkarna för försäljningstanken brukar dessutom få in en rättvisetanke i att ALLA MÅSTE sälja, annars är det orättvist???? Att "köpa loss" sig för nettot (vilket vi har gjort) är heller inte rättvist, det är ju inte alla som har råd att "köpa loss" sig. Att betala 800 kr och sedan pynta huset med ljus, blommor, salamikorvar eller vad det nu må vara har plötsligt blivit billigare än att köpa loss sig för 330 kr. Det krävs nog en juristhjärna att inte begripa matematiken i det hela. (OK, jag vet att tanken är att varorna skall säljas men om man inte arbetar på en stor arbetsplats med köpvilliga kollegor eller om man inte har en stor släkt i närområdet som älskar ljus och salami, vad gör man då? Just det, smörgås med salami till frukost, pastasallad med salami till lunch, salamigryta till middag o.s.v till dess krokusen blommar och vissnar igen. Kan man då istället få köpa loss sig, klasskassan får ju lika stort tillskott ändå? NEJ! ORÄTTVIST mot de som inte har råd. Suck) Hela paketet kryddat med frivillighet; alla måste ställa upp och sälja frivilligt! Lev väl, Kent & GF

annannadesign sa...

Hej!
Intressanta tankar och jag vet ju att vi "står på samma sida" i denna fråga. Vi får helt enkelt kämpa vidare i salami-, krokus- och stearinljusträsket...