onsdag 21 oktober 2009

Halleluja!

Mina barn har fått en klok rektor!!!

Har varit på föräldraråd i kväll - och rektor besvarade varenda en av mina frågor i det lååånga mail jag skrev i går kväll. Och inte nog med det - hon "gav mig rätt"!

Nu återstår det bara för henne att övertyga alla föräldrar på ungarnas skola om att skolan är kostnadsfri - jag har en känsla av att alla inte är riktigt lika förståndiga som hon... Hursom - jag är betydligt mer glad i kväll än jag var i går kväll vid den här tiden - det har slutat ryka ur mina öron...

3 kommentarer:

Katarina sa...

Vad bra att du tar strid. Kramar Katarina

Helena sa...

Ciao! Jo, vår rektor är inte så dum. Hon är strategiskt smart och har dessutom en norrlänsk trygg verklighetsförankring som inte går av hackor.Jag har också följt debatten kring den "kostnadsfria" skolan både på nätet samt i pappersformat och på bloggar. Det slår mig ofta att det ändå inte är SKOLAN som tar den största kostnaden av föräldrarna utan faktiskt föräldrarna själva genom diverse "obligatoriska" korvar, ljus, underkläder, kolor, kaffe osv osv. Varför curlar vi barnen så? Nä, fram för elevernas EGNA initiativ. Känns skitlarvigt att föräldrar till högstadieelever skall hålla på och engagera sig. Vill ungarna åka på någon skolresa så får de banne mig fixa det själva! Jag har jobbat i klasser där eleverna har varit oerhört drivande och sedan fått ihop en hygglig summa pengar, gått ut och käkat tillsammans och sedan sagt tack och hej. Ibland så räcker det. Med mina förra nior åkte vi på en kanotutflykt med övernattning och enbart engagerade lärare. Alla bodde i tält och hade med sig ett (1) mål mat. Resten stod skolan för inklusive kanothyra. Det var skitkul och ett superkul alternativ till Disneyworld och gud vet vad... Sen tycker jag att man också måste börja ifrågasätta skolfoton som alltid, alltid kostar skjortan (fri företagsamhet vaddå?) eller dyra skoltröjor. Det finns ju alternativ...

annannadesign sa...

Det enda som grämer mig såhär i efterhand är det usla protokoll som skrevs efter föräldrarådet. Där fragår egentligen ingenting av det vi pratade om! Men nu vet jag inte om jag orkar mer... Får väl se!