onsdag 23 april 2008

Dagens hit!

Blåbärs- och hallonscones åt vi idag till mellis. Tack vare Pernilla så fick jag inspiration att göra scones när ungarna kom hem från skola och dagis. Jag gjorde dock om receptet, min vana trogen... Det är i princip omöjligt för mig att följa ett recept till punkt och pricka;)

Här följer min variant:
1 dl vetemjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
2 msk honung
1/4 dl olja
1 ägg
2 dl A-fil
1½ dl blåbär-hallon (ur frysen)
1 msk pressad citronsaft
Sätt ugnen på 200 ° C. Blanda mjölsorterna, bakpulver och honung. Vispa ihop ägg och olja. Blanda ihop mjölblandningen, ägg och fil. Häll i bären och citronsaften. Klicka ut på bakplåtspapper på en plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 12-14 minuter.

Alla ungarna älskade dem! Inklusive kompisen som var med Stina hem. Jag gillade dem skarpt också, men nästa gång ska jag ha aningens salt i smeten - tycker oftast det blir lite godare så. Och så ska jag komma ihåg att pudra kanel över som det var i originalreceptet.

De var supersnabba att göra. Vi var hemma från dagis strax efter 15. Klockan 15.30 satt vi och åt mellis! Jag gillar degar där man slipper att "dega"... Smack ut på plåten bara! Jag ska också tillägga att jag fick hälla i lite mer mjöl eftersom jag tyckte att smeten/degen var lite väl lös. Önskar jag hade fotat dem bara - det var så fint när bären hade färgat av sig på degen.

Än en gång: Tack Pernilla för inspirationen!

6 kommentarer:

Catharina sa...

Åh, det låter supergott!

Pernilla sa...

Shit vad bra att de var snabba! Då får jag testa mitt eget tips imorgon. Skoj att du gjorde!
Vad hade ni till? Var de goda naturella eller behöver man tillbehör?

annannadesign sa...

De hade funkat naturella, men vi hade lite smör/ost på. Jag drog ju ner på sockret också, och använde osötade bär, så då funkade det bra med ost.
Jag gjorde scones ofta under hösten, men så glömmer man bort det - då är det bra att bli påmind! Tack igen! Det verkade vara en bra sida också.
Kram!

P-lina sa...

Hej!
Visst kan jag dela med mig...hihi.Brukar gå på lite olika loppisar bla en i Västerhaninge (Lions)och en i Huddinge(pingskyrkan)Du kan googla fram alla loppisar i Stockholm så kanske du hittar nån närmare dig.Vet ju inte var du bor men har för mig att det är norrort?

Ha det så bra o lycka till med fynden!

Eva sa...

Hej Anna-karin!

Jag vet att jag svarar på "fel ställe". Men blomman du inte vet vad det är tror jag kanske kan va en löjtnandshjärta. De brukar va ganska snabba att komma upp på våren. Angående dina pioner så har du nog satt dem för djupt. Risomerna ska nästan bara ha ett par cm jord på sig. Jag har själv planterat om mina ett flertal gånger och de blommar för fullt varje år. De kanske vill ha lite näring....benmjöl tror jag att det är.

Kram och lycka till// Eva

annannadesign sa...

Paulina: Söderort är perfekt! Särskilt Pingstkyrkans loppis... Tack för att du delade med dig!

Eva: Du har rätt - det är en löjtnantshjärta. Jag kom som sagt på det efter ett tag. Tack för tipsen kring pionen! Jag får testa.
Kram!