lördag 5 april 2008

Veckans recept...

Fram och tillbaka under några år har jag tagit prenumerationer på Allt om Mat. Men sist jag hade den blev jag riktigt less: den är pretantiös och onödigt tillkrånglad; jag behöver ju tips på vardagsmat och inte festmat! Så jag ringde förlaget för att avsluta prenumerationen. Då kontrade de med ett erbjudande om tidningen Laga Lätt i stället. Fem eller sex nummer för nästan ingenting - det är ju smart, de fick i alla fall behålla mig som kund;)
Hur som helst så lagar vi massor av recept ur tidningen (nej, jag är inte sponsrad!) - idag tänkte jag bjuda på ett recept där grunden kommer ifrån tidningen (marsnumret), men som jag som vanligt arbetat om till mitt. Jag vet inte om det är OK att lägga ut det så här, men som sagt, det är inte i original.

Fish-sticks med grönsaksris
500 g fisk (jag har använt tilapia och lax)
1-2 dl skalade räkor
1 kruka persilja
1 chilifrukt
1 valnötsstor bit ingefära
2 vitlöksklyftor
1 purjolök
1 tsk salt
ca 1 dl ströbröd
2 msk olja till stekning
Till servering
1 paket råris- och grönsaksblandning (Findus)
1 burk creme fraiche
sweet chilisås
limeklyftor

Skär fisken i bitar. Mixa fisken och räkorna i matberedare till en ganska grov konsistens. Häll i persilja, chili (med eller utan kärnor beroende på hur starkt du vill ha det), ingefära, vitlök, purjolök och salt och mixa snabbt ihop allt. I original ska man forma långa "korvar" runt grillpinnar, men jag har gjort bollar av dem - går mycket snabbare... Stek bollarna i ca 4-5 minuter. Blanda creme fraichen med sweet chili efter smak, eller servera sweet chilin som den är. Servera med riset (som är riktigt gott och lite kryddigt!), såsen och limeklyftor. Hela familjen gillar det här - och det händer inte varje dag med en 5½-åring i huset ska jag säga...

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: