torsdag 13 november 2008

Vid middagsbordet

När Ebba och jag käkade middag i kväll (det var bara hon och jag - de andra var på träning) - hade vi följande konversation:
E: Är detta nyttigt?
AK: Ja, det är nyttigt.
Då var hon inte sen med sitt svar: Då vet jag det säkert; jag tycker inte om nyttig mat! Och för att vidare bekräfta: Är pannkakor nyttigt?
AK: Nej, inte särskilt.
E: Nähä, och det tycker jag ju jättemycket om. Tystnad en stund, varpå hon tar en stor klunk vatten. Men vatten är väl i alla fall nyttigt?
AK: Ja.
E: Då tycker jag ju i alla fall om något som är nyttigt...

Det är sannerligen inte lätt att vara 6 år och kräsen - hennes måltider består mest av pasta, ris eller potatis utan tillbehör, för hon gillar inte sås, inte fisk, inte kyckling, inte kött. Däremot går det bra med "färdigmat": fiskpinnar, fiskbullar, mamma scans köttbullar osv. Och hon har en elak mamma, som helst bara serverar sådan mat i nödfall... Jaja, hon växer väl upp hon också!

1 kommentar:

Katarina sa...

Nästa gång hon frågar så får du väl svara tvärt om. Att kyckling inte alls är nyttigt. Kanske hon äter då ???? kanske inte..

I alla fall ska ni ha en trevlig helg.

Kram Katarina