måndag 8 februari 2010

Lefsor

Jag börjar ledsna på mellis som alltid ser ungefär likadant ut, så i dag drog jag mig till minnes att mamma stekte Lefsor en gång till tjejerna för ungefär 100 år sedan. Jag googlade lefsor och fick en mängd träffar - söta och salta varianter, stekpannetillagade eller ugnsbakta. Jag kombinerade några recept - och fram kom detta:

5 dl mjöl (ta gärna 1-2 dl grovt mjöl eller havregryn)
½ tsk salt
1 tsk brödkryddor
2 tsk bikarbonat (funkar säkert bra med bakpulver också)
Blanda snabbt ihop detta.
Tillsätt
½ dl smält smör (jag tänker testa olja nästa gång - det känns nyttigare)
1 ägg
2-2½ dl filmjölk
Rör ihop till en deg. Rulla till bollar och platta ut dem. Nagga med en gaffel och stek sedan i ganska varm stekpanna ett par minuter på varje sida.

Här var lefsor en hit! Tjejerna åt upp hela satsen! (Vilket i och för sig är bra - för det är ungefär som med scones - inget att spara till nästa dag.)

2 kommentarer:

Carina sa...

Kul, det kanske vi ska testa någon gång.
Jag hade aldrig hörttalas om lefsor tidigare, är det något ni har hittat på i västergötland?
skär man itu dem eller äter man dem som tekakor, har man pålägg på?

Kram Carina

annannadesign sa...

Oj då, det var ett dåligt inlägg inser jag! Vet faktiskt inte var de kommer ifrån - kanske Västergötland?
Man bankar dem så tunna man vill ha dem/klarar av. De kan vara lika tunna som tunnbröd - men vi gör dem lite tjockare. Smör/marmelad/ost - mums!
Kram!