tisdag 23 februari 2010

OBS! Inte scraprelaterat!

Kort inblick i en lärares vardag:

I dag hade jag en snabb grammatikgenomgång. Innan du grinar illa vill jag tillägga att jag inte är något stort fan av grammatik - eller jo för egen del, men att lära ut till 14-åriga, hormonstinna, totalt ointresserade varelser - nä tack!

Hur som helst så skulle vi prata om verb. Ni vet, sådant där man gör eller sådant som händer. Jag fick ett förslag på ett verb: tänka. Nästa steg var att ta tema på verbet: tänka - tänkte - tänkt. Hela klassen hängde med - och alls uppmärksamhet var riktad mot tavlan, varför en elev tyckte det var extra kul att komma med nästa verbförslag: knulla. Döm om hans förvåning när hans 40-åriga fröken skrev det på tavlan, och dessutom bad honom ta tema...

Så lätt är det inte att få sin gamla fröken generad...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahahahahahhaha x'D

//S'

Anonym sa...

Hahahahahahahahhaha x'D

//S'

Pernilla sa...

De tror att vi inte har varit med om något, de där. Det är alltid lika roligt. :) (Mindre roligt om det just då skulle kliva in en förälder eller så - heh).

Min gymnasielärare i svenska gjorde bara sådana verb. Helt utan hjälp av oss. Vi fick också läsa hans egenskrivna dikter; t.ex:

Jag har en lång
Du har en trång.

Det var alltså läraren som skrev. Hmmm....? (Han hette Per och döpte sin diktsamling till Pers Vers).

Har för övrigt samma inställning till grammatik och det jobbiga är att det aldrig fastnar. Visst, alla lär sig verb, substantiv och adjektiv när de rabblar ramsor men sen då... Suck. De är nog inte mogna i 14-års åldern, de har liksom annat att tänka på.

Carina sa...

Härligt A-K! Nu tror jag att alla fattar hur man böjer verb)

Kram Carina

Jenny sa...

hihii, så ska det var, inte blir man generade av ett sådant ord. När en elev kommer med ett sådant förslag så betyder det ju att dom lyssnar så om det blir sådanna verb så blir det. Du hade garanterat alla elevers uppmärksamhet.

Anonym sa...

Hahaha...
Sounds like a goodi lesson:P

Anonym sa...

Haha xD Vad roligt xP Bra mamma :)

/Maja

Helena sa...

Nu börjar det likna något! Förmodligen är det DEN lektionen som den eleven aldrig mera glömmer. Man får vara uppfinningsrik som lärare. Själv hade jag väl tillagt något surt om att det verbet lär ju få vänta på att användas för dig iallafall...
Gillar annars Pers dikter! Jag har en lång, du har en trång. Herregud! Satta faktiskt kaffet i vrångstrupen...